وبلاگ

باج افزار چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

باج افزار (Ransomware) چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

باج افزار چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

باج افزار در واقع همان بد افزار است که می‌تواند اطلاعات شما را رمزگذاری کند. مجموعه رایکونت وب سایتی کاملا تخصصی در حوزه فروش آنتی ویروس تحت شبکه، سازمانی و شرکتی محسوب می‌شود. این مجموعه با این هدف به وجود آمده است تا امنیت شبکه را تامین کند و از اطلاعات کاربران در برابر تهدیدهای مختلف حفاظت به عمل آورد. شما می‌توانید برای خرید آنتی ویروس‌های تحت شبکه و مقابله با باج افزارها به این مجموعه تخصصی رایکونت مراجعه کنید. در این مقاله به این پرسش پاسخ خواهیم داد که باج افزار چیست و چگونه با آن مقابله کنیم و آنتی ویروس در مقابله با باج افزار چه نقشی دارد. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما همراه باشید.

باج افزار چیست؟

باج افزار چیست؟

باج افزار در واقع همان بد افزار است که می‌تواند اطلاعات شما را رمزگذاری کند. حملات باج افزارها در تمامی شرایط جدی بوده و برای سازمان‌ها و ارگان‌ها به ویژه آن‌هایی که فایل‌هایشان از اهمیت خاصی برخوردارند، مهم است. وقتی یک سیستم با حملات باج افزارها مواجه شود ممکن است حالات مختلفی برای آن روی دهند. برای نمونه شما هرچه کلیک می‌کنید به اطلاعات و فایل‌های خود دست پیدا نکرده و به جای آن یک پیام تهدید آمیز را مشاهده خواهید کرد که از شما درخواست پول یا باج دارد. حتی ممکن است بر روی پرونده‌ها و فایل‌هایتان کلیک کرده و همه چیز را سیاه مشاهده کنید. در برخی از موارد با کلیک کردن بر روی فایل‌ها سیستم شما پر از پنجره‌های حاوی فیلم‌ها و یا محتواهای غیر اخلاقی خواهد شد. بعضی از سیستم‌های کامپیوتری نیز پس از روبرو شدن با حملات باج افزارها اصلاً روشن نمی‌شوند و یا سر و صداهای وحشتناک از ناحیه آن‌ها به گوش می‌رسد. برای اجرای چنین حملاتی معمولاً هکرها دست به کار شده و نرم‌افزارهای مخرب را به سیستم شما انتقال می‌دهند و یا بر روی آن نصب می‌کنند. در این شرایط باید پول و یا همان باج تقاضا شده از جانب هکرها را پرداخت کنید تا به صورت مجدد به فایل‌های خود دسترسی داشته باشید. معمولا پس از رمزگذاری فایل‌ها باج افزار از کاربران درخواست می‌کند که ظرف مدت زمانی کوتاه مثلاً ۲۴ تا ۴۸ ساعت برای رمزگشایی فایل‌ها باج بپردازد. در غیر این صورت فایل‌های خود را برای همیشه از دست خواهد داد. اگر برای داده‌های خود بک آپ تهیه نکرده باشید و یا بکاپ‌ها در دسترستان نباشند و یا حتی خود نسخه‌های بکاپ رمزگذاری شده باشند، مجبور به پرداخت باج و هزینه‌های هنگفتی خواهید شد تا فایل‌های حساس و حیاتی خود را از دست ندهید. لازم است بدانید که هکرها از روش‌های مختلفی برای حمله به سیستم‌های شما استفاده می‌کنند. به طور کلی حمله باج افزار در بیشتر مواقع به گونه‌ای صورت می‌پذیرد که کاملا عادی و معمولی به نظر برسد و شما به آن‌ها مشکوک نشده و یا در این زمینه اندیشه‌ای به خود راه ندهید.
یکی از روش‌های حملات باج افزاری استقرار دستی است. یعنی هکر به سیستم شما یک نوع دسترسی اداری پیدا می‌کند. در این صورت می‌تواند باج افزار را در سیستم‌های مختلف وارد نماید. دیگر ترفند مورد استفاده هکرها استقرار خودکار است. طی این شرایط یک سیستم با خطر مواجه شده و باج افزار از طریق آن نصب می‌گردد.

حملات باج افزاری و آلوده‌سازی سرورها

سرورهای شما ممکن است پس از حملات باج ابزارها به چند طریق آلوده شوند. برای نمونه امکان دارد شما در حال بازدید از یک وب سایت باشید ناگهان صفحه‌ای مقابلتان باز می‌شود که به شما اطلاع می‌دهد که به نوعی ویروس آلوده شده‌اید. در نهایت نیز از شما می‌خواهد تا بر روی یک دکمه کلیکی انجام دهید تا تهدید باج افزار از بین برود.
حتی این امکان وجود دارد که یادداشتی از طریق آدرس ایمیل خود دریافت نمایید. طی این یادداشت به شما اعلام می‌گردد که پولی برنده شده‌اید و یا باید دریافت محصول خاصی را تایید نمایید. در بعضی از مواقع نیز وب سایتی که بیشتر مواقع از آن بازدید به عمل می‌آورید هک می‌شود. حواستان به این نکته باشد که اگر بر روی دکمه‌ای که از سمت ارسال کننده پیام معرفی شده کلیک کنید، باج افزار به سیستم شما وارد و بر آن نصب خواهد شد. در این صورت تمامی فایل‌ها و پرونده‌ها با سرعت بالا رمزگذاری شده و امکان دسترسی به آن‌ها را نخواهید داشت.

حملات باج افزاری و آلوده‌سازی سرورها

بازیابی و حذف باج افزار و روش‌های مقابله با آن

از آنجایی که روش‌های هکرها از پیچیدگی‌های خاص خود برخوردار شده‌اند، در صورت حملات باج افزارها بهتر است از کارشناسان خبره کمک بگیرید. برخی از افراد تمایل دارند در چنین شرایطی خودشان دست به کار شوند و یا به اندازه کافی درباره شرکت و کارشناسی که قرار است به مقابله با حملات باج افزاری دست بزند اقدام نمی‌کنند. به همین دلیل مشکلات بیشتری برای خود به وجود می‌آورند. یکی از این راهکارها راه‌اندازی مجدد سیستم و یا ری استارت است. در این شرایط باید از حالت ایمن ویندوز استفاده شود. راهکار دیگر اسکن کردن است. در این شرایط باید بر روی برنامه آنتی ویروس خود کلیک نمایید و تا حد ممکن تست‌ها و عملکردهای پاکسازی را پیاده سازی نمایید.

نقش آنتی ویروس در مقابله با باج افزار

راه حل دیگر مورد استفاده کارشناسان رایکونت بازگردانی است. از این راهکار در مواقعی استفاده می‌شود که هنوز دسترسی به فایل‌های سیستم امکان‌پذیر نیست. پس می‌توانید تمامی موارد را به آخرین نسخه ذخیره شده خود بازگردانید. این امکان وجود دارد که باج افزار از سرور منشا بگیرد. اگر این وضعیت به وجود آمده باشد هر کاری هم که انجام دهید به نتیجه دست پیدا نخواهید کرد. اگر با وضعیتی مواجه شدید که سیستم کل شرکت خراب شده امکان دارد باج افزار از سرور سرچشمه گرفته باشد.
در این شرایط باید از تیم فناوری اطلاعات درخواست کنید تا برای حل مشکل پیش آمده وارد عمل شوند. تیم فناوری اطلاعات این وب سایت می‌توانند اطلاعات ویروس‌ها را پاک کرده و پرونده‌ها و فایل‌های شما را بازیابی نمایند. در این وضعیت تمامی کاربران باید از سیستم خارج شوند.

آنتی ویروس‌های تحت شبکه سازمانی و خانگی نقش قابل توجهی در مقابله با حملات هکرها و باج افزارها به سیستم‌ها و سرورهای شما دارند. در واقع از آنجایی که آنتی ویروس‌های معتبر از اعتبار بالایی برخورداراند پس می‌توانند وظیفه حفاظت از سیستم و جلوگیری از نفوذ باج افزارها را نیز بر عهده بگیرند. آنتی ویروس‌هابه گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند علاوه بر پیشگیری از آلوده شدن سیستم‌های شما به باج افزار، از تغییر و تبدیل فایل‌ها و پوشه‌ها به صورت محلی و در فضای ابری نیز ممانعت به عمل آورند. برای تهیه لایسنس بهترین نرم‌افزارهای آنتی ویروس میتوانید به مجموعه Raykonet.ir  مراجعه کنید. در حال حاضر به دلیل افزایش خطرات امنیت سایبری، استفاده از نرم‌افزارهای محافظت از باج افزار از قبیل آنتی ویروس‌های تحت شبکه، شرکتی و خانگی ضرورت و اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. بیشتر این نرم‌افزارها از قابلیت حفاظت در برابر باج گیری داخلی برخوردار شده‌اند. به همین دلیل اولین و موثرترین راهکار توصیه شده توسط کارشناسان شبکه پیش از آلوده شدن به یک باج افزار نصب آنتی ویروس مناسب است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب